اعمال مستحبی ماه رجب
|
||
|
|
||
|

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.
اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن - روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.
پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد میگوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.
میّت میپرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیدهام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیدهام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیدهام. آن زیباروی پاسخ میدهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمدهام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

سفره را انداختم من
مادرم هم آش آورد !
بوی گرم آش مادر
خانه را از عطر پر کرد !
کاسه ها را با محبت
مادرم پر کرد از آش
با خودم آرام گفتم :
" مثل مادرم بودم ای کاش !"
او چه می ریزد در آشم
که خوشم می آید از آن؟
می شود خوش طعم و شیرین
مثل لبخند پدرجان !
می زند بر آش شاید
دو سه حبه قند شیرین
چند قطره مهربانی
چند تا لبخند شیرین !
دست پخت مادرم را
هر چه باشد دوست دارم
بوسه ای را روی دستش
با تشکر می گذارم !
التماس دعا

من مسواک هستم. من دوستی دارم که همیشه کنار هم هستیم، اسم دوست من خمیر دندونه.
ما دو تا همیشه باهم هستیم تا بهتر بتونیم کارمون رو انجام بدیم. کار ما تمیز کردن دندون های شماست تا هیچ وقت دندون هاتون درد نگیره و خراب نشه. اگر خمیر دندون با من نباشه من به تنهایی نمی تونم دندون های شما رو تمیز کنم. همه ی آدم ها بعد از غذا خوردن مخصوصا شب ها قبل از خواب از من و دوستم خمیر دندون استفاده می کنن.
اگه دندون هاتون رو مسواک نزنین اون وقت همیشه دندون هاتون درد می کنه وباید برین دندانپزشکی تا دندون هاتون رو درست کنین.
مسواک یک وسیله شخصیه، یعنی هرکسی فقط باید از مسواک خودش استفاده کنه وهیچ کس نمی تونه مسواک کس دیگه ای رو برداره.
حتما شما هم یک از من رو دارین. راستی مسواک شما چه شکلیه؟
بعضی از بچه ها دوست من خمیر دندون رو دوست ندارن وبه خاطر همین هیچ وقت مسواک نمی زنن. اونها میگن وقتی خمیر دندون به مسواکشون می زنن دهنشون می سوزه. اما خمیر دندون شما بچه ها رو خیلی دوست داره وبرا ی این که شما با ما دوست باشین یه فکر خوب کرده اون هم این که به خاطر شما طعم های مختلفی داره تا شما بچه ها هرکدوم رو که دوست داشتین انتخاب کنین. مثل طعم توت فرنگی، آلبالویی و...
پس من هر روز بعد از غذا مخصوصا شب ها منتظرتون هستم.

آیا میدانید: این حقیقت دارد که به راستی فیل از موش میترسد ؟
آیا میدانید: شلوغ ترین مکان دنیا کندوی زنبور عسل است ؟
آیا میدانید: موریانه ها قادرند تا 2 روز زیر آب زنده بمانند ؟
آیا میدانید: بیماری قند اولین عامل کوری در مردم جهان است ؟
آیا میدانید: نیروی جاذبه ماه میتواند باعث زمین لرزه شود ؟
آیا میدانید: شیارهاى کف دست کمکی براى بهتر گرفتن اشیاء است ؟
آیا میدانید: فقط قورباغه های نر قور قور می کنند ؟
آیا میدانید: نعناع سکسکه و تنگی نفس را شفا میدهد ؟
آیا میدانید: جرم زمین هشتاد و یک برابر ماه است ؟
آیا میدانید: وسعت کره ماه به اندازه قاره استرالیاست ؟
آیا میدانید: هر چشم مگس از10 هزار عدسی تشکیل شده است ؟
آیا میدانید: درخت بلوط تا قبل از پنجاه سالگی میوه نمی دهد ؟
آیا میدانید: در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد ؟
آیا میدانید: دانشمندان ثابت کرده اند که گل سرخ ترکیبی از بوی 40 نوع گل مختلف است ؟
آیا میدانید: مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیر یابی میشمارند ؟
آیا میدانید: خورشید در مدار کهکشان شیری با سرعت 900000 کیلومتر در ساعت حرکت میکند ؟
آیا میدانید: خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت 50 کیلومتر در ساعت بدود ؟
آیا میدانید: افراد باهوش داراى روى و مس بیشترى در موهایشان هستند ؟

تا حالا شنیدید كه «ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است»، اما من به تازگی شنیدم كه ماهی ای هست كه هر وقت از آب بگیرید زنده است . یك نوع ماهی خاردار به نام آناباس است كه در بیرون از آب هم می تواند زنده بماند . این ماهی در خاورمیانه یافت می شود و به خاطر نوع آبشش هایش در خشكی هم قادر به تنفس است. طول این ماهی به حدود هفت تا 12 سانتی متر می رسد. این ماهی حتی از ماهی بالدار هم عجیب تر است .
دنیای زیر آب به راستی كه دنیای شگفت انگیزی است.ماهی آناباس به كمك خارهایی كه روی درپوش آبشش هایش است، خود را به خشكی می كشاند. آن گاه با حركت دم و به كمك دم و بالچه های خود، بر روی زمین راه می رود و حتی گاهی از درخت هم بالا می رود و بسیاری از آنها بر سر درختان تقریباً یك و نیم متری هم دیده شده اند.
گونههای جدید از ماهیانی که دست دارند
چندین گونه جدید از ماهیانی که به جای باله دست دارند و از آن برای راه رفتن به جای شنا کردن استفاده می کنند به لیست گونه های جدید جانوری در جهان افزوده شد.
ماهی های دست دار لکدار یکی از گونه های شناخته شده اما در حال انقراض از این ماهی ها هستند که در جزایر تاسمانی زندگی کرده و از دستهای خود برای راه رفتن در بستر دریا، جایی که به شکار بی مهرگان کوچک، کرمها و سخت پوستان می پردازد، استفاده می کند. حرکت آهسته این ماهی و اشتیاق آن برای ماندن در زیستگاهش این موجود را به هدفی دست یافتنی برای شکارچیان تبدیل کرده است. اما محققان معتقدند این جاندار سلاحی مخفی دارد، پوستی سمی که می تواند اکثر مهاجمان را در کمتر از یک ساعت از پا درآورد.
ماهی دست دار سرخ از دیگر گونه های شناخته شده و در معرض انقراض در استرالیا است. به دلیل کم بودن تعداد این جانداران ماهی های دست دار سرخ چندان شهرتی ندارند.
ماهی های Ziebell نیز که به تازگی به عنوان گونه ای مجزا اعلام شده است معمولا با پوستی زرد رنگ دیده می شود اما این ماهی ها به رنگ بنفش نیز وجود دارند. این ماهی نیز در لیست جانداران در حال انقراض استرالیا قرار گرفته است.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، امروزه تمامی این نوع از ماهی ها را می توان در اطراف جنوب شرق استرالیا یافت اما در حدود 50 میلیون سال پیش این جانداران در سرتاسر جهان زندگی می کرده اند. برای مثال فسیلهای این جانداران را در مناطق مدیترانه نیز یافته اند.

عمر این گیاه بسیار کوتاه است. گلدهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز میشود و در فصل بارش پایان مییابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندسالهاست که تاکنون 15 گونه آن در ایران شناسایی شدهاست. گونه زرد کمرنگ متمایل به لیمویی این گلها موسوم به لاله گرگانی بین 50 تا 80 سانتیمتر ارتفاع دارد.
پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسکن درد است.
تاکنون شصت گونه از این گیاه شناخته شدهاست. پیاز آن به صورت یک غده متورم، گوشتدار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و چون تازه باشد سمی بوده و قابل خوردن نیست، ولی در چین سمیت آن را گرفته و در آشپزی از آن استفاده میکنند.
این گل سازگاری زیادی با دامنه های سنگلاخی و صخره ای دارد و ارتفاع آن به 120 سانتیمتر می رسد.
گل لاله واژگون را گل اشك و اشك مریم نیز می نامند زیرا مقداری شبنم در بین این گلها جمع می شود و سپس از گل به پایین می چكد .

دشت لالههای واژگون در استان چهارمحال و بختیاری مشهورترین دشت لاله ایران است که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به گل مینشیند. گونهای از لاله واژگون که در این دشت میروید بسیار نادر است و یک اثر طبیعی ملی به شمار میآید. دشت لالههای واژگون فریدون شهر و اقلید نیز، دیگر دشت لاله ایران است. از مناطق دیگر در ایران در غرب استان اصفهان، شهر خوانسار و منطقه بوئین میاندشت است که لالههای زیادی دارد. در شهرستان الیگودرز نیزدشت وسیعی مشهور به دشت لالهها وجود دارد که در اردیبهشت ماه زیبایی لالههای واژگون آن چشم نواز است. در منطقه دیگری از همین شهرستان یعنی در میان کوههای ویلو و ویلک واقع در شمال روستای گندمینه (حد فاصل استانهای اصفهان و لرستان) نیز در چند سال اخیر مملو از لالههای واژگون بود ولی متاسفانه امروزه به طور کامل از میان رفتهاند.

یكی از پیامبرانی كه اسم او در قرآن آمده، حضرت صالح ـ علیه السلام ـ است كه نامش در قرآن یازده بار ذكر شده است. حضرت صالح (ع) سومین پیامبری است که پس از نوح (ع) و هود (ع) یک تنه بر ضد بت پرستی و طاغوت های زمان خودش قیام کرد و سال ها با آن ها مبارزه و ستیز نمود.
حضرت صالح ع به زبان عربی سخن می گفت و 280 سال عمر کرد، قبرش در نجف اشرف یا بین حجر الاسود و مقام ابراهیم (ع) در کنار کعبه قرار دارد.
داستان حضرت صالح (ع) در ده سوره ی قرآن و مجموعاً شصت و هفت آیه وارد شده است. حضرت صالح؛ یکی از طوایف قوم ثمود و از نوادگان «سام» پسر حضرت نوح؛ است. حضرت صالح (ع) از طرف خدای متعال برای هدایت قوم ثمود فرستاده شده بود. قوم ثمود در یک منطقه ی کوهستانی بین حجاز و شام زندگی می کردند.
قوم ثمود بسیار ثروتمند و دارای باغ و زمین و دامهای زیادی بودهاند و بسیار علاقمند به زندگی دنیا. بسیار خوشگذران و عیاش بودهاند و از حیث مذهب بتپرست. در نتیجه خداوند پیامبری را به نام صالح؛ که از فامیل و طایفه خودشان بود برای هدایت ایشان برانگیخت.
دعوت به پرستش خداوند
حضرت صالح به قوم خود فرمود: ای قوم من! خدای یگانه را پرستش کنید که جز او خدایی نیست. خداوند شما را بعد از قوم عاد، جانشین آن ها قرار داده تا از آن ها و عاقبتشان درس بگیرید برای آن که به عذابی که آن ها را در هم کوبید گرفتار نشوید.
آری! قوم ثمود نیز مانند اقوام قبل از خود به جای گوش دادن به فرمان این پیامبر خدا به او حرف های زشت و تهمت های ناروا می زدند.
آن ها می گفتند: آیا ما از انسانی مثل خود پیروی کنیم؟ چرا از میان ما تنها بر او وحی نازل می شود؟
این حرف های بی اساس در میان قوم ثمود ادامه داشت اما ذره ای در ایمان و یقین حضرت صالح شک و تردید وارد نکرد و او محکم و استوار به ارشاد و تبلیغ ادامه می داد.
وقتی بت پرستان قوم ثمود، استواری حضرت صالح (ع) را دیدند از او خواستند تا معجزه ای برای آن ها بیاورد و به خیال خود با این کار می خواستند ناتوانی او را مشاهده کنند و برای همیشه از او و سخنانش راحت شوند.
خداوند به حضرت صالح (ع) وحی فرمود که برای آزمایش آن ها شتری می فرستیم، شتری که از دل کوه بیرون می آید بدون این که از پدر و مادری متولد شده باشد و دیگر این که یک روز مردم آب آن منطقه را بنوشند و روز دیگر آن شتر.
حضرت صالح (ع) معجزه ی خود را به قوم خود نشان داد و سفارش های لازم را درباره ی آن به مردم کرد.
حضرت صالح (ع) به قوم خود فرمود: مزاحم این شتر نشوید و بگذارید در این سرزمین به چرا کند و اگر آزاری به آن برسد، به عذاب دردناکی دچار می شوید. یک روز شما از آب آشامیدنی موجود در این ناحیه استفاده کنید و روز دیگر بگذارید این شتر از آن آب بنوشد.
مدتی به همین صورت گذشت تا این که این موضوع بر آن قوم بی ایمان و بت پرست سنگین آمد و آن را سبب محرومیت خود از آب و همچنین موجب خفت و خواری خود پنداشتند. آن گاه بزرگان و ثروتمندان قوم ثمود با یکدیگر مشورت کردند و تصمیم گرفتند آن شتر را بکشند و برای این کار یک نفر را که از همه شرورتر بود انتخاب کردند.
آن ها برای این کار قداره بن سالف را که مردی بی رحم بود انتخاب کردند و دستورات لازم را به وی دادند.
یک روز که نوبت استفاده ی شتر از آب های منطقه بود آن مرد به شتر حمله کرد و او را کشت. وقتی حضرت صالح از این جریان مطلع شد به قوم خود فرمود: مگر به شما نگفته بودم به این شتر آزاری نرسانید؟ اکنون در کمترین زمان به عذاب الهی دچار خواهید شد.
عذابی که خداوند بر قوم ثمود فرستاد بسیار عجیب و هولناک بود. عذاب هنگامی نازل شد که همگی در خواب بودند. ناگهان زلزله ی شدیدی آن منطقه را لرزاند به طوری که از خواب بیدار شدند اما آن ها فرصت نکردند که از خانه های خود خارج شوند زیرا صاعقه ای بسیار شدید و با صدایی وحشتناک فرود آمد. زلزله از یک طرف و صاعقه از طرفی دیگر به آن ها فرصت تصمیم گیری نداد.
اگر کسی فردای آن روز به آن منطقه می آمد فکر نمی کرد کسانی در این جا زندگی می کردند و خانه هایی وجود داشته؛ چون نه از مردم خبری بود و نه از خانه ها؛ اما حضرت صالح (ع) و ایمان آورندگان با معجزه ی الهی نجات یافتند و به زندگی خود ادامه دادند.

نام مبارك امام پنجم محمد بود .لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است. بدین جهت كه اسرار علوم را آشكارا ساختند. كنیه امام ، ابوجعفر بود . مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى (ع)است .بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به حضرت امام حسن (ع) و از سوى پدر به امام حسین (ع) می رسید .پدرشان حضرت سیدالساجدین , امام زین العابدین , على بن الحسین (ع) است .
حضرت باقر (ع) در روز نخست رجب سال 57 هجری در مدینه و یا به روایتی در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجرى در مدینه متولد شدند. ایشان در حادثه كربلا همراه پدر و در كنار جدشان حضرت سیدالشهداء كودكى بود كه به چهارمین بهار زندگیش نزدیك میشد .
دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجرى كه سال درگذشت امام زین العابدین (ع) است آغاز شد و تا سال 114 هجری یعنى مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشته است .
محضر امام باقر (ع) مركز حضور علماء و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود .
سیرت و صورت ایشان بسیار ستوده بود .پیوسته لباس تمیز و نو می پوشید .در كمال وقار و شكوه حركت می فرمود .امام بسیار گشاده رو و با مۆمنان و دوستان خویش برخورد بود .امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامى مانند دستگیرى از نیازمندان و تشییع جنازه مۆمنین وعیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینى , كمال مواظبت را داشت. بامداد كه براى اداى نماز به مسجد جدش رسول الله ( ص ) میرفت, پس از خواندن نماز , مردم گرداگردش جمع میشدند و از انوار دانش و فضیلت اوبهره مند میگشتند .
امام محمد باقر(ع) در تمام مدت عمر به نشر علم و معارف دینى و تعلیم حقایق قرآنى و احادیث نبوى (ص) پرداخت ....
احادیث وروایات زیادی از ایشان نقل شده، درادامه تعدادی از این احادیث را می خوانیم:
امام باقر (ع) می فرمودند : خداوند از مردم خواستار دو فضیلت است : به نعمتهایی که دارند اقرار کنند تا بر آن بیفزاید ، و به گناهانشان اعتراف نمایند تا آن ها ببخشیده شود.
کافی جلد2ص426
دانشمندی که دیگران از علمش سود برند، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
بحارالانوار،ج75 ،ص173
نزدیکترین و سریعترین طاعت در ثواب ، پیوند با خویشان است.
تحف العقول،ص303
مردم باید قرآن را چنان كه كه نازل شده است بخوانند و اگر نیاز به تفسیر آن پیدا كردند به سراغ ما (اهل بیت) بیایند، زیرا هدایت، تنها درآمدن به سوی ما و به وسیله ما است.
تفسیر فرات كوفی، ص 258،
خوشا بر حال کسی که به پدر و مادر خود نیکی کند چرا که خداوند بر عمر او می افزاید.
تحف العقول ص 238
هر مۆمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود.
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79
کسی که خشمش را از مردمان باز دارد خداوند نیز در روز قیامت عذابش را از او باز می دارد.
جهادالنفس،ح532
تلخ روئی و گرفتگی رخسار باعث جلب دشمنی مردم و دوری از پروردگار است.
بحار 17، ص 164

یکصد و دهمین سوره ی قرآن مجید، سوره ی «نصر» است. این سوره 3 آیه و 19 کلمه دارد و یکصد و چهاردهمین (آخرین) سوره ی قرآن است که در شهر مدینه بر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نازل شده است. نام این سوره از اولین آیه ی آن گرفته شده است. این سوره دو نام دیگر نیز دارد: «اذا جاء» و «تودیع» (وداع کردن)؛ زیرا با نازل شدن این سوره خداوند و جبرئیل با پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) وداع و خداحافظی کرده و وحی قرآن پایان یافته است و نیز درگذشت پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نزدیک شده است.
محتوای سوره
همان طور که خواندید این سوره در شهر مدینه و در سال های آخر عمر پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است. خداوند در این سوره مژده ی بزرگی به پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) می دهد. آن مژده این است که پیروزی خیلی بزرگی برای پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) پیش می آید و به دنبال آن مردم گروه گروه مسلمان می شوند. خداوند برای شکرگزاری این نعمت بزرگ به پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) دستور می دهد که خداوند را حمد و سپاس بگوید و از او بخشش بخواهد.
در دوره ی زندگی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم)، مسلمانان پیروزی های بزرگی به دست آوردند؛ امّا پیروزی بزرگی که به دنبال آن همه ی مردم مسلمان شدند، همان «فتح مکّه» است. آخر خیلی از عرب ها فکر می کردند اگر پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) توانست شهر مکه را فتح کند دلیل این است که او بر حق است و از طرف خدا پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) شده است؛ زیرا اگر بر حق نباشد، خدا نمی گذارد که مکّه را فتح کند. همان طور که لشگر بزرگ «ابرهه» را نابود کرد.
همان طور که خواندید نام دیگر این سوره «تودیع» است. در روایتی گفته شده است وقتی این سوره نازل شد پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) آن را برای یاران خود تلاوت کرد و آن ها خیلی خوشحال شدند؛ ولی «عباس» عموی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) وقتی آن را شنید گریه کرد. پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: «چرا گریه می کنی؟» او گفت: «گمان کنم خبر درگذشت شما در این سوره به ما داده شده است.» پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: «همین طور است که تو می گویی.»
ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) فرموده اند: « کسی که این سوره را بخواند مانند این است که در فتح مکه همراه پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) بوده است.»
امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده اند: «کسی که این سوره را در نماز مستحبی یا نماز واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می کند و در روز قیامت خداوند نامه ای به او می دهد که این نامه با او سخن می گوید. خداوند از داخل قبر این نامه را به او داده است. این نامه، برگه ی آزادی او از آتش جهنم است.»

سلام. من یک توپ سفید کوچولو و بیضی شکل هستم. حتماً پیش خودتان فکر می کنید که من توپِ بازی هستم. نه اشتباه نکنید. من یک ماده ی غذایی بسیار مفیدم. درون من زرده و سفیده وجود دارد. اگر مرا نشکنید و اجازه بدهید مامان مرغم از من مراقبت کند به یک جوجه ی تپل مپل خوشگل تبدیل می شوم.
فکر کنم تا الان حتماً اسم مرا حدس زده باشید؟
درست است من تخم مرغ هستم. یک ماده ی غذایی بسیار مهم.
من سرشار از پروتئین هستم. پروتئینی که در من وجود دارد از پروتئین موجود در گوشت و لبنیات و حبوبات بیشتر است. من برای همه مفیدم. اما ورزشکاران و کودکان و نوجوانان به من بیشتر از همه نیاز دارند.
من انواع ویتامین ها را دارم. فقط ویتامین C در من یافت نمی شود.
در من آهن و کلسیم هم وجود دارد، شاید شما بدانید که کلسیم به رشد استخوان ها و محکم تر شدن آن ها کمک می کند.
شما می توانید مرا به صورت نیمرو یا آب پز مصرف کنید حتی می توانید از من در تهیه ی غذاهای خوشمزه ای مانند کوکو، سالاد الویه و املت و غذاهای دیگری استفاده کنید.
بچه های عزیز به شما توصیه می کنم حتماً مرا در برنامه ی غذایی تان قرار دهید تا از خاصیت های زیاد من بهرمند شوید.

جوان ثروتمندی نزد عارفی رفت و از او اندرزی برای زندگی خوب خواست ...
عارف او را به کنار پنجره برد و پرسید: چه می بینی؟
گفت: آدم هایی که می آیند و می روند و گدای کوری که در خیابان صدقه می گیرد.
بعد آینه بزرگی به او نشان داد و باز پرسید: در آینه نگاه کن و بعد بگو چه می بینی؟
گفت: خودم را می بینم!
عارف گفت: ولی دیگر دیگران را نمی بینی!
آینه و پنجره هر دو از یک ماده ی اولیه ساخته شده اند و آن چیزی نیست جز "شیشه".اما در آینه لایه ی نازکی از نقره در پشت شیشه قرار گرفته و در آن چیزی جز شخص خودت را نمی بینی.
این دو شی شیشه ای را با هم مقایسه کن:
وقتی شیشه فقیر باشد، دیگران را می بیند و به آنها احساس محبت می کند.
اما وقتی از جیوه (یعنی ثروت) پوشیده می شود، تنها خودش را می بیند !
تنها وقتی ارزش داری که شجاع باشی و آن پوشش جیوه ای را از جلو چشم هایت برداری، تا بار دیگر بتوانی دیگران را ببینی و دوستشان بداری ...

در این مقاله به سومین سیاره ی منظومه ی شمسی، زمین، می پردازیم و به ویژگی های آن از لحاظ نجومی نگاهی می اندازیم.
عمر زمین 4,6 میلیارد سال تخمین زده شده است. از لحاظ بزرگی پنجمین سیاره ی منظومه ی شمسی است. فاصله ی آن تا خورشید حدود 149 میلیون و 645 هزار کیلومتر است و با سرعت تقریبی 30 کیلومتر بر ثانیه در مدت زمان 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه به دور خود می گردد، که همان یک شبانه روز خودمان است. مدار گردش آن به دور خورشید بیضی است و خورشید در یکی از کانون های آن قرار دارد.
یوهان کپلر، اخترشناس آلمانی، محاسبه کرد که قطر بزرگ این بیضی 299,2 میلیون کیلومتر و طول قطر کوچک آن 299,14 میلیون کیلومتر است. همان طور که می بینیم مدار زمین زیاد هم بیضی نیست و خیلی شبیه دایره است. بنابراین، تفاوت فاصله ی زمین از خورشید، در تابستان و زمستان فاصله ی ناقابلی حدود پنج میلیون کیلومتر است. قطر افقی زمین (از مرکز تا استوا) حدود 12755کیلومتر و قطر عمودی آن (از قطب شمال تا قطب جنوب) حدود 12712 کیلومتر و شعاع متوسط آن 6370 کیلومتر است. بنابراین، قطر عمودی و افقی زمین حدود 43 کیلومتر اختلاف دارد. این نشان می دهد زمین تا حدی شبیه تخم مرغ است. سطح ناهموار آن 509,5 میلیون کیلومتر مربع است که 29% آن خشکی است.جو زمین شامل مخلوطی از گازهای نیتروژن و اکسیژن و مقداری از گازهای دیگر است. تنها قمر آن، ماه به طور متوسط 384400 کیلومتر از زمین فاصله دارد. زمین به هفت قاره ی آفریقا، قطب جنوب، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا تقسیم می شود. این قاره ها توسط سه اقیانوس آرام، اطلس و هند از یک دیگر جدا می شوند.
داخل زمین به دو بخش هسته و پوسته صخره ای تقسیم می شود. هسته از فلز گداخته شده و مذاب درست شده است و پوسته ی آن به دو بخش تقسیم می شود. مواد مایعِ متحرک در هسته ی خارجی یک میدان مغناطیسی در اطراف زمین ایجاد می کند.
جو زمین تنها جوی است که امکان زندگی و حیات را درون آن مهیا کرده است. این جو از چهار لایه ی اصلی ساخته شده است که به ترتیب تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر و ترموسفر نام دارند. هم چنین لایه ی ازون موجود در اطراف این سیاره مانند کمربندی موجودات زنده ی آن را از خطر انواع تابش ها و پرتوهای کیهانی در امان نگه می دارد. چون زمین جایی است که ما در آن زندگی می کنیم، از آن بیش ترین شناخت را داریم و با انواع وسایل پیشرفته، مانند ماهواره ها، تمام سطح آن را شناسایی کرده ایم. خطرهای زیست محیطی زیادی آن را تهدید می کند که خود انسان ها مسبب آن بوده اند و بیم آن می رود که به زودی محیط آن برای زندگی نامناسب شود. باید یادمان باشد که زمین تنها مکان برای حیات و زندگی ما و فرزندانمان است و با نابودی تدریجی این سیاره زیبای بی نظیر هیچ جایی را بهتر از آن پیدا نخواهیم کرد.

ماه به دور زمین می چرخد.
ماه 27 روز و 7 ساعت و 43 دقیقه و 11.6 ثانیه طول می کشد تا به دور زمین بچرخد و به نقطه ی اول خود برسد.
ماه تنها ماهواره ی طبیعی زمین است.
فاصله ی متوسط ماه تا زمین 384403 کیلومتر است.
بلندترین کوه موجود در ماه 4700 متر است، و حال آن که ارتفاع اورست 8848 متر است.
اولین شخصی که پا به ماه گذاشت نیل آرمسترانگ نام داشت.
سمتی از ماه که ما می توانیم از زمین آن را ببینیم طرف نزدیک و سمت دیگر طرف دور نام دارد.
ماه در روز بسیار گرم و در شب بسیار سرد است. دمای متوسط سطح ماه در روز 107 درجه ی سلسیوس و در شب 153- درجه ی سلسیوس است.
جذر و مد اساساً به علت نیروی گرانش کره ی ماه است.
ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد.

از نظر قرآن کریم رابطه ی خداوند مهربان با بندگانش بر اساس دوستی و محبت و مهربانی است.در این جا بعضی از نشانه هایی را که بزرگان برای محبت خدا نسبت به بندگان یادآور شده اند مورد اشاره قرار می دهیم.
بنده اش را در امر طاعت موفق می گرداند. حضرت علی(ع)
به قدر نیاز به بنده عطاء می کند. امام صادق (ع)
معایب بنده را مخفی می کند و ظاهر نمی سازد. امام صادق (ع)
صدق و راستی را به او الهام می کند. حضرت علی (ع)
دانش را بر ذهنش خطور می دهد. حضرت علی (ع)
عبادت نیکو را به او ارزانی می دارد. حضرت علی (ع)
شیطان قسم یاد کرد که همه ی بندگان را فریب دهد. مگر بندگان مخلص و
باایمان را
با بررسی و تدبر در آیات قرآن می توان به جایگاه والای انسان در نزد خداوند پی برد.
1. خداوند دانا و توانا هنگامی که حضرت آدم را خلق کرد به خودش آفرین گفت.(سوره ی مومنون-14)
2. آنگاه به همه ی فرشتگان دستور داد تا بر او سجده کنند.(بقره-34)
3. همه سجده کردند مگر شیطان؛ شیطان آسمان نشین بود؛ اما انسان او را بیچاره کرد؛ زیرا به جرم سجده نکردن بر آدم از بهشت رانده شد. شیطان قسم یاد کرد که همه ی بندگان را فریب دهد. مگر بندگان مخلص و باایمان را.(سوره ی اعراف-آیات 11 تا 18)
4. آن زمان که حضرت آدم و حوا دچار لغزش شده و به تحریک شیطان از درخت ممنوعه خوردند، خداوند آن ها را رها نکرد؛ بلکه ضمن تنبیه و اخران آن ها از بهشت به آن ها مقام جانشینی خود را در زمین عطا کرد.(سوره ی بقره_30 و 35)
5. خدای مهربان هر چه در آسمان و زمین آفریده بود، در اختیار انسان قرار داد تا از آن ها استفاده کند.(سوره جاثیه-13)
6. خداوند برای هدایت و نجات انسان، پیامبر(ص) را فرستاد تا او را به هدایت و به سوی بهشت راهنمایی کنند.(سوره ی احزاب-46،47)
7. پس از آن که انسان به علوم و فنون مختلف از جمله خواندن و نوشتن و فهمیدن دست یافت، خداوند حکیم، قرآن کریم، این کتاب هدایت راستین و بشارت مومنین را توسط آخرین فرستاده اش به انسان ها هدیه کرد.(سوره اسراء-9)
8. برای آن که انسان در فهم قرآن کریم دچار اشتباه نشود، خداوند امام و معلم معصوم انتخاب کرد تا در تفسیر قرآن و تبیین سخنان خدا در جامعه تلاش نمایند.(سوره ی نحل-89)
9. اگر امروز امام دوازدهم شیعیان زنده و هم چنان در پرده ی غیبت است، نشانه ی آن است که خداوند به واسطه ی او خوشبختی و سعادت دنیوی و اخروی همه ی انسان ها و پیروزی مستضعفین بر مستکبرین در سراسر عالم را محقق کند.(سوره ی قصص-5)

یك هفته به انتظار ماندم
تا جمعة دیگری بیاید
شاید كه از آسمان مكه
آن قاصد آخری بیاید
من منتظرم جهان تاریك
روشن شود از وجود خورشید
هر لحظه به جان ما بتابد
آن نور صفا و عشق و امید
من منتظرم سرود ایمان
در شهر سیاه ما بپیچد
همراه صدای دلنشینش
بوی خوش یاسها بپیچد
ای كاش بیاید آن مسافر
آن قاصد سبز آسمانی
تا در دل مردهمان بكارد
هر لحظه امید زندگانی

مادر دلش رحیم است
قلبش مرا حریم است
روحش پناهگاهم
در لحظه های بیم است
قلبش طپد برایم
خود را كند فدایم
پر میشوم ز شادی
چون میكند صدایم.
بخشندهً جوانیست
معنای زندگانیست
لبخندش آسمانیست
شادی جاودانیست
آرامش نسیم است
بخشنده و كریم است
در بوستان هستی
چون گل پر از شمیم است.
مادر همیشه بیدار
مادر همیشه در كار
باشد برای فرزند
مادر همیشه غم خوار
مادر همیشه خوش قلب
مادر همیشه دل سوز
مادر همیشه روشن
خورشید عالم افروز.

پیاده روی یکی از ساده ترین و راحت ترین ورزش هاست. پیاده روی، فعالیتی است که در هر زمان و هرجا، می توان به آن پرداخت. پیادهروی در هر سنی برای ما مفید است. این ورزش همیشه با لذت همراه است.
چگونه پیاده روی کنیم؟
دست ها را از قسمت آرنج، با زاویه ی 90 درجه خم کنید و از قسمت شانه حرکت دهید. مثل دونده های حرفه ای... در هنگام آمدن دست به جلو، مچ ما باید به نزدیک وسط قفسه ی سینه برسد. هر دست باید با پای مخالف آن حرکت کند. مچ ها را صاف و آرنج ها را نزدیک بدن نگه دارید. عضلات دست را سفت نکنید.
کجا پیاده روی کنیم؟
می توانید همراه خانواده، خیابان های خلوت و سرسبز شهر را انتخاب کنید. پارک ها، کاخ موزه ها و راه های جنگلی برای این کار بسیار مناسب اند. قدم زدن در حیاط خانه و مدرسه هم برای خودش لطفی دارد.
همچنین می توانید با شهرداری محل زندگی تان تماس بگیرید و درباره ی مسیرهای مناسب پیاده روی، پرس و جو کنید.
فایده های پیاده روی
پیاده روی از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.
پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد.
پیاده روی برای مغز مفید است.
پیاده روی برای استخواهایتان مفید است.
پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می دهد.
پیاده روی میزان خطرابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد.
پیاده روی سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد.
پیاده روی عملکرد فیزیکی بدن را بهبود می دهد.
وسایل پیاده روی
برای پیاده روی به یک کفش خوب و جوراب احتیاج دارید. کفش هایی بپوشید که استاندارد هستند و کف آن ها صاف نیست. یعنی قسمت پاشنه، سه برابر کلفت تر از کف کفش است. کفش پیاده روی باید طوری باشد که پا در آن ها لق نخورد. اگر در روزهای آفتابی پیاده روی می کنید، بهتر است از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
همایش پیاده روی در کشور ما «فدراسیون ورزش های همگانی» روزی را برای همایش پیاده روی تعیین می کند. در آن روز، بزرگ ترها و کوچک ترها در مسیرهای مشخص شده، پیاده روی می کنند.

"ثم ارسلنا رسلنا تتر اكلما جاء امة رسولها كذبوه فاتبعنا بعضهم بعضا و جعلناهم احادیث فبعدا لقوم لا یومنون ".سوره مۆ منون : آیه ی 44
اولین كسى كه بعد از رحلت آدم (ع ) به مقام والای پیامبرى نائل آمد، شیث (هبة الله) بود. او وصى و جانشین آدم شد و امانتهاى الهى و صحیفه هایى كه جانب خداوند نازل شده و جمعا بیست و یک صحیفه بود، دریافت و جمع آورى و منظم نمود و سپس به نشر آن تعالیم و هدایت وراهنمایى فرزندان آدم كه رفته رفته جمعیت قابل ملاحظه اى را تشكیل می دادند كمر بست .
نام دیگر شیث بن آدم، هبة الله است. او فرزند و جانشین حضرت آدم بود. حضرت شیث سومین فرزند حضرت آدم بوده است. حضرت آدم حدود 34 فرزند داشته است که هابیل و قابیل از اولین فرزندان این پیامبر بزرگوار بوده اند. در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام آمده است: آدم علیه السلام بعد از کشته شدن هابیل، بسیار گریست و به درگاه خداوند شکوه کرد. خداوند به او وعده پسری داد تا جای هابیل را بگیرد. آن گاه به او فرزندی عطا کرد که آدم او را شیث نام گذاشت. خداوند به آدم وحی کرد که: «این پسر بخششی است از جانب پروردگارت، پس نام او را «هبة الله» بگذار.» و آدم علیه السلام نیز چنین کرد. آدم به هنگام وفات، مأمور شد شیث را جانشین و وصی خود معرفی نماید. او نیز تمامی فرزندان خود را جمع نمود و شیث را به جانشینی خود منصوب کرد.
از میان آثار بجاى مانده از آن صحیفه ها، این صحیفه است كه خداوند به آدم وحى فرستاد كه ؛ من تمام نیكى ها و سعادت هارا در چهار كلمه براى تو بیان میكنم .
آدم پرسید: آن چهار كلمه كدامند؟
خطاب آمد: كلمه اول از آن من ، كلمه دوم از آن تو، كلمه سوم میان من و تو و كلمه چهارم میان تو و مردم .
آنكه از آن من است این است كه مرا بپرستى و شریكى براى من قرار ندهى .
آنكه از آن تو است آنكه در برابر كارهایى كه مى كنى ، آنچه را كه بیش از هر چیز به آن نیازمندى ، به تو پاداش دهم .
آنكه میان من و تو است : از تو دعا كردن و خواستن و از من اجابت و پذیرفتن .
و بالاخره آنكه میان تو و بندگان من است این است كه:براى مردم دوست بدارى آنچه براى خودت دوست دارى.
آدم پس از گذرانیدن عمرى طولانى ، احساس كسالت و ناتوانى كرد. به فرزندش شیث گفت : پسرم ، زمان مرگ من نزدیک شده و اینک من مریض و ناتوانم و خداوند به من دستور داده كه تورا وصى خود قرار دهم و ودیعه هاى اورا به امانت نزد تو بگذارم ، اینك وصیت نامه من كه شامل آثار علمى و نام بزرگ خداوند می باشد، زیر سر من است . وقتى من از دنیا رفتم آن را بردار و كسی را نیز از آن مطلع مكن .
در وصیت نامه من تمام مسائلى كه به آن نیازمند شوى، چه در امور دینى و چه در مسائل دنیوى ثبت و ضبط شده است .پسرم ، در این لحظات كه بیمارى و رنج بر من غلبه كرده ، میل دارم از میوه هاى بهشتى ، تناول كنم .
از دامنه كوه بالا برو و هر یک از فرشتگان را دیدى سلام مرا به او برسان و بگو: پدرم مریض است و از شما میخواهد كمى از میوه هاى بهشتى براى او هدیه بفرستید.
شیث به ارتفاع كوهستانى كه در آن منطقه بود، بالا رفت تا براى پدر، میوه اى بدست آورد.
در بین راه جبرئیل را با گروهى از فرشتگان دید، جبرئیل بر او سلام كرد و پرسید: كجا میروى ؟
گفت : پدرم مریض شده و از من خواسته است مقدارى از میوه هاى بهشتى ، از فرشتگان به رسم هدیه بگیرم و اینک براى این منظور به كوه آمده ام .
جبرئیل گفت : خداوند به تو صبر و اجر عنایت كند. پدرت چشم از جهان پوشید و به عالم ابدى پیوست . آنگاه همگى كنار جسد آدم آمدند. فرشتگان به فرمان پروردگاربدن اورا غسل داده و براى نماز آماده ساخته بودند.
شیث جلو ایستاد و نمازى با پنج تكبیر، به همان شیوه اى كه خداوند در امت اسلامى مقرر فرموده و تا روز رستاخیز این شیوه ادامه خواهد یافت ، بر جنازه آدم خواند.
سپس جنازه اورا طبق راهنمائى جبرئیل، با احترام و تجلیل فراوان به خاك سپردند و شیث در غم از دست دادن پدر بیتابى میكرد. جبرئیل اورا دلدارى داد و به ادامه زندگى و انجام وظیفه پیامبرى تشویق نمود.
شیث حدود هزار سال زندگى كرد. محل تبلیغ وی مکه معظمه بود و مطالب صحیفه ها را که دلایل خداشناسی، فرایض و احکام و سنن و حدود الهی بود برای فرزندان آدم می خواند. او همواره با جبرئیل و فرشتگان الهى در ارتباط بود و وحى خداوندى را دریافت و به مردم ابلاغ می كرد.
بر اساس سنت تغییر ناپذیر آفرینش، دوران زندگى شیث به سر آمد وی سرانجام در مکه درگذشت و در کوه ابوقبیس به خاک سپرده شد. برخی نیز گفته اند: مزار حضرت شیث علیه السلام از فرزندان حضرت آدم علیه السلام در شهر بلخ می باشد و به دستور خداوند، ادریس را كه از بهترین نواده هاى آدم بود، به جانشینى برگزید و نبوت را به او سپرد.

1-حجّت ظاهرى و باطنى
همانا براى خداوند بر مردم دو حجّت است، حجّت آشكار و حجّت پنهان، امّا حجّت آشكار عبارت است از: رسولان و پیامبران و امامان; و حجّت پنهانى عبارت است از عقول مردمان.
2-عاقلان آینده نگر
به راستى كه عاقلان، به دنیا بی رغبتند و به آخرت مشتاق; زیرا می دانند كه دنیا خواهانست و خواسته شده و آخرت هم خواهانست و خواسته شده، هر كه آخرت خواهد دنیا او را بخواهد تا روزىِ خود را از آن دریافت كند، و هر كه دنیا را خواهد آخرتش به دنبال است تا مرگش رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه كند.
3-دیدار با مۆمن براى خدا
هر كس فقط براى خدا نه چیز دیگری به دیدن برادر مۆمنش رود تا به پاداش و وعده هاى الهى برسد، خداوند متعال، از وقت خروجش از منزل تا برگشتن او، هفتاد هزار فرشته بر او گمارد كه همه ندایش كنند: هان! پاك و خوش باش و بهشت برایت پاكیزه باد كه در آن جاى گرفتى.
4-حفظ آبروى مردم
هر كه خود را از آبروریزى مردم نگهدارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می گذرد، و هر كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد.
5-عاقل دروغ نمی گوید
همانا كه عاقل دروغ نمی گوید، گرچه طبق میل و خواسته او باشد.
6-متكبّر، داخل بهشت نمی شود
از كبر و خودخواهى بپرهیز، كه هر كسى در دلش به اندازه دانه اى كبر باشد، داخل بهشت نمی شود.
7-نافله و تقرّب
نماز نافله راه نزدیك شدن هر مۆمنى به خداوند است.
8- بهترین صدقه
كمك كردن به ناتوان از بهترین صدقه است.
9-انتظار فَرَج
بهترین عبادت بعد از شناخت خداوند، انتظار فَرَج و گشایش است.
10-پرهیز از شوخى
از شوخى [بی مورد] بپرهیز، زیرا كه شوخى، نور ایمان تو را می برد.
11-محاسبه اعمال
از ما نیست كسى كه هر روز حساب خود را نكند، پس اگر كار نیكى كرده است از خدا زیادى آن را بخواهد، و اگر در آن كار بدى كرده، ازخدا آمرزش طلب نموده و به سوى او توبه نماید.

* مهمان ها که می خواستند کمک کنند نمی گذاشت. خودش کارهایشان را می کرد. می گفت :" پیامبر به ما خانواده اجازه نداده است، مهمان هایمان را به کار بگیریم."
* خودش و دخترش دوتایی زارزار گریه می کردند. گاوش مرده بود. همه ی دارو ندارش مرده بود. امام گفت:" می خواهی زنده اش کنم؟ زن زد توی سرش:" حالا که بیچارگیم را می بینی، لااقل مسخره ام نکن.
پایش را زد به گاو و زیر لب چیزی گفت. گاو زنده شد. زن داد زد:" به خدا این خود عیسی بن مریم است!"
سرش را که برگردان، امام بین جمعیت گم شده بود.
* چشم هایش داشت بسته می شد.گاه گاه از گوشه و کنار خانه صدای گریه بلند می شد. منتظر نشسته بودند کنار بسترش.خودش گفته بود جمع شان کنند. هیچ کس نمی دانست این لحظات آخر چه می خواهد بگوید.
نگاه کرد به صورت تک تک شان، گفت:" ما کسی که نماز را سبک یشمارد، شفاعت نمی کنیم."
* گفته بودند :"فلانی پشت سرت بدگویی كرده ."
دست هایش را برد بالا.
گفت:"خدایا ! من بخشیدمش ، تو هم اورا ببخش "
* لبنانی بود، ولی دوست داشت یک خانه هم توی مدینه داشته باشد. پول داد به امام گفت:" زحمتش را شما بکشید."
گفت :" یک خانه خوب برایت خریده ام. این هم قباله اش."
ویک کاغذ گذاشت جلویش. مرد خواند:" جعفرابن محمدبرای این مرد خانه ای دربهشت خریده است که یک طرف آن به خانه رسول اکرم متصل است، طرف دیگرش به خانه امیرالمۆمنین و دو طرف دیگرش به خانه ی امام حسن و امام حسین."
مرد با خوشحالی کاغذ را بوسید و گذاشت روی چشمانش. امام گفت : " پولت را دادم به فقرای مدینه."
خانواده اش را قسم داده بود وقتی مرد، نوشته را بگذارند توی کفنش.
روز بعد ازدفنش آمدند سرقبرش؛ دیدند نوشته ای آنجا گذاشته شده:"جعفربن محمد به وعده اش وفا کرد."
* محمد . اسم پسرم را گذاشته بودم محمد . سرش را خم كرد ، گفت :"محمد"سرش را برد پایین تر ، گفت :"محمد"نزدیك بود سرش بیاید روی زمین.
گفت :"محمد...جانم ، پدر و مادرم ، تمام عالم فدای جدم محمد ". نگاهش می كردم.
ـ مبادا ناراحتش كنی. مبادا با او بد حرف بزنی . بزنی اش ... خانه ای كه در آن اسم محمد باشد ،هر روز تقدیس می شود.

نود و نهمين سوره قرآن،سوره زلزال،در مدينه نازل شده و داراي ? آيه است. کلمه زلزال به معني لرزش و زلزله است.
نام ديگر اين سوره زلزله است.
اين سوره بعد از سوره نساء در مدينه نازل شدهاست.
در اين سوره:
• از نشانههاي وقوع قيامت صحبت ميکند
• سپس از شهادت زمين به تمام اعمال آدمي سخن به ميان مي آورد
• و از تقسيم مردم به دو گروه «نيکوکار» و «بدکار» و رسيدن هرکس به اعمال خود سخن ميگويد
سوره زلزله با معرفي زمين به عنوان يکي از شاهدان اعمال، تأثير بسزايي در مخاطبان خود به جا ميگذارد، زيرا اگر کسي به اين حقيقت توجه کند که زميني که بر آن ايستاده و درختان و کوهها و ساير اشيائي که در اطراف او هستند، همچون چشماني بيدار همه حرکات و افکار او را ثبت ميکنند و روزي عليه او گواهي خواهند داد، هيچ گاه خود را تنها نمييابد و به خود جرأت گناه نميدهد.
• در حديثي از پيامبر اسلام آمدهاست:
« هرکس آن را تلاوت کند گويي سوره بقره را قرائت کرده، و پاداش او به اندازه کسي است که يک چهارم قرآن را تلاوت کرده باشد.
»
• و در حديثي از امام صادق روايت شده:
« هرگز از تلاوت سوره «اذا زلزلت الارض» خسته نشويد، چرا که هرکس آن را در نمازهاي نافله (1) بخواندهرگز به زلزله گرفتار نميشود، و با آن نميميرد، و به صاعقه و آفتي از آفات دنيا تاهنگام مرگ گرفتار نخواهد شد. »
بسم الله الرحمن الرحيم
1. إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا
2. وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا
3. وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا
4. يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا
5. بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا
6. يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ
7. فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
8. وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
به نام خداوند بخشنده مهربان
هنگامى كه زمين شديدا به لرزه درآيد، (1)
و زمين بارهاى سنگينش را خارج سازد! (2)
و انسان مىگويد: «زمين را چه مىشود (كه اين گونه مىلرزد)؟!» (3)
در آن روز زمين تمام خبرهايش را بازگو مىكند؛ (4)
چرا كه پروردگارت به او وحى كرده است! (5)
در آن روز مردم بصورت گروههاى پراكنده (از قبرها) خارج مىشوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود! (6)
پس هر كس هم وزن ذرهاى كار خير انجام دهد آن را مىبيند! (7)
و هر كس هم وزن ذرهاى كار بد كرده آن را مىبيند! (8)


روزی مردی نیازمند وارد مسجد مسلمانان شد .و از مسلمانان تقاضای کمک کرد اما کسی به او توجهی نکرد. مرد نیازمند دستش را به سمت آسمان بلند کرد و گفت خدایا شاهد باش در مسجد رسول تو ازمسلمانان تقاضایی کردم ولی کسی به من پاسخ نداد .حضرت علی علیه السلام در حال نماز بود و در آن وقت به رکوع رفته بود .وقتی شکایت مرد نیازمند را شنید دستش را به طرف او دراز کرد و به او اشاره کرد تا انگشترش را بردارد .نیازمند جلو آمد و انگشتر حضرت علی علیه السلام را از دستش درآورد وبا خود برد .
پیامبرخدا نیز درحالیکه نماز می خواند صحنه را مشاهده فرمود .طولی نکشید که جبرئیل نازل شد و این آیه را برای پیامبر آورد . إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده،آیه 55):
بدانیدکه ولی شما (فرمانده شما) فقط خدا و پیامبر او و كسانى هستند كه ایمان آوردهاند؛ آنها كه نماز را به پا مىدارند و در حالى كه در ركوع نماز هستند،زکات میدهند.
خبر آیه ی بالا و زکات دادن امام علی علیه السلام توی شهر مدینه پیچید .

متن آیتالکرسی که آیه 255 سوره بقره است و همچنین آیات 256 و 257 سوره بقره که به خواندن آنها نیز توصیه شده به قرار زیر است:
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(255)*
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(256)*
اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(257)*
صدق الله العّلی العّظیم
«خداست كه معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبك او را فرو مىگیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. كیست آن كس كه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مىداند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمىیابند. كرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. *
در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، كه آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. *
خداوند سرور كسانى است كه ایمان آوردهاند. آنان را از تاریكیها به سوى روشنایى به در مىبرد. و [لى] كسانى كه كفر ورزیدهاند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، كه آنان را از روشنایى به سوى تاریكیها به در مىبرند. آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند..»
شأن نزول آیت الکرسی
در روایت است که امام صادق (ع) به حالت چهار زانو در مجلسی نشسته بود و پای راست خود را بر روی ران پای چپ قرار داده بود, در این هنگام مردی گفت فدایت شوم این نوع نشستن مکروه است. حضرت فرمودند : نه این چنین نیست, بلکه این سخنی است که یهودی ها می گویند..
آنها می گویند:« هنگامی که خدای متعال آسمانها و زمین را آفرید و به عرش مسلط گشت,به این صورت نشست تا استراحت نماید.»
خدای متعال هم این آیه را« در ردّ کلام باطل آنها» فرمود که :« الله ُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ » تا « هُوَ العَلیّ العَظیم » و امام صادق در همان حالت که نشسته بود باقی ماند..
تاثیرات خواندن آیه الکرسی
آیه الكرسی باعث ایمنی در سفر است.
آیه الكرسی اعلاء ترین نقطه قرآن.
ذكر رسول مكرم اسلام در بستر خواندن آیه الکرسی بود.
با خواندن آیه الكرسی انسان دچار هیچگونه آفتی نخواهدشد
برای رفع فقر آیه الكرسی موثر است و كمك الهی از غیب می رسد.
در تنهایی آیه الكرسی بخوانید باعث رفع ترس می شود و از سوی خدا كمك می رسد.
آیه الكرسی سیّد سوره بقره است.
هنگام خواب نیز آیه الكرسی بخوانید زیرا باعث می شود خداوند فرشته ای نگهبان و محافظ بگمارد که تا صبح سلامت بمانید.
چند چیز حافظه را زیاد می كند یكی از آن خواندن آیه الكرسی است.
اگر هر صبح آیه الكرسی را بخوانی تا شب در امان خدا هستی.
برای حفظ مالتان و جانتان آیه الكرسی بخوانید.

سلام. من زعفران هستم. بوی خوب و طعم تلخی دارم.
رنگم نارنجی خوشرنگ است.
من بیش تر در خراسان، یزد، کرمان، گیلان و مازندران کاشته می شوم.
از من برای خوش رنگ و خوش طعم و بو کردن غذاها استفاده می کنند.
مثلاً در شربت ها، خورشت ها، حلواها و شیرینی ها بسیار از من استفاده می کنند.
من خاصیت دارویی هم دارم و بسیار ارزشمند هستم.
مثلا: مانند مسکن آرامش بخش هستم.
شادی آور و ضد افسردگی ام.
برای قلب و معده بسیار خوبم.
بهتر است قبل از استفاده حتماً مرا پودر کنید و در غذاها بریزید یا پودرم را در آب ولرم حل کنید و بعد در غذاها و شربت ها استفاده کنید.

سلام. اسم من نان است، یکی از غذاهای اصلی که همراه با غذاهای دیگر یا به تنهایی خورده می شوم.
می دانید مرا با چه چیزهایی درست می کنند؟
شاطرها یا همان نانواها با آرد گندم و آب و مایه ی خمیر و نمک خمیر مرا درست می کندد و مرا در تنور می پزند.
مادرهای شما هم ممکن است در خانه برای شما نان درست کنند ولی برای درست کردن خمیر ممکن است از شیر و شکر هم استفاده کنند که نان را خوشمزه تر می کند و بعد آن را در فر می گذارند و می پزند.
انواع مختلفی از نان وجود دارد:
مثل نان لواش، نان بربری، نان سنگک، نان تافتون که مخصوص ایرانی ها است.
نان های فانتزی و باگت هم وجود دارند ولی برای کشورهای دیگر است.
نان های روغنی و شیرمال و نان خشک که از نان های سنتی و خوشمزه هستند و برای صبحانه بسیار عالی می شوند.
ما نان ها خاصیت و فایده های بسیار زیادی داریم. اگر شما ما را بخورید مقدار زیادی آهن و کلسیم و ویتامین B1 به بدنتان می رسانید.

پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد. آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند. یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهینها تربیت شده و آماده شکار است اما نمیداند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول که آن را روی شاخهای قرار داده تکان نخورده است.
این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند. اما هیچ کدام نتوانستند.
روز بعد پادشاه دستور داد تا به همه مردم اعلام کنند که هر کس بتواند شاهین را به پرواز درآورد پاداش خوبی از پادشاه دریافت خواهد کرد. صبح روز بعد پادشاه دید که شاهین دوم نیز با چالاکی تمام در باغ در حال پرواز است. پادشاه دستور داد تا معجزه گر شاهین را نزد او بیاورند.
درباریان کشاورزی متواضع را نزد شاه آوردند و گفتند اوست که شاهین را به پرواز درآورد. پادشاه پرسید: «تو شاهین را به پرواز درآوردی؟ چگونه این کار را کردی؟ شاید جادوگر هستی؟»
کشاورز که ترسیده بود گفت: «سرورم، کار سادهای بود، من فقط شاخهای را که شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد.»

یک روز فرشته کوچولو و داداشش دعواشون شد، داداش فرشته دو سال از خودش بزرگتربود.
داداش فرشته اون رو خیلی دوست داشت ولی اون روز سر این که فرشته بدون اجازه به وسایلش دست زده بود از دستش ناراحت شده بود، آخه فرشته یکی از وسایل داداشش رو گم کرده بود.
فرشته کوچولو از کارش خیلی ناراحت بود ولی نمی دونست چی کار باید بکنه تا از دل داداشش در بیاره. یکم فکر کرد وپیش خودش گفت: بهتره به مامان بگم، و رفت و ماجرا رو برای مامانش تعریف کرد.
مامانش دستی به سر فرشته کوچولو کشید و گفت: شما کار خوبی نکردی که بدون اجازه داداشی به وسایلش دست زدی ولی من بهت کمک می کنم تا باهم آشتی کنید.
فرشته و مامانش باهم رفتن و کتاب داداشی رو پیدا کردن بعدشم فرشته برای داداشی یک نقاشی کشید و داد بهش، داداش فرشته هم خندید و فرشته رو بوسید و باهم آشتی کردن.
کوچولوهای قشنگم یادتون باشه بدون اجازه کسی به وسایلش دست نزنید.
غارها همواره شگفتانگیز بوده و برای کسانی که روحیه ماجراجویی دارند ازبهترین مکانهابه شمار میآید.

حامد 5سالشه. اون همیشه دوست داره که مثل پدر و مادر و خواهر بزرگ ترش کارهایی رو انجام بده که بزرگ ترها انجام میدن.
مثلا همیشه موقع غذا درست کردن میره تو آشپزخانه و به مامانش اصرار می کنه که اجازه بده اون تو غذا درست کردن به مامانش کمک کنه و به همه چیز دست میزنه اونقدر که مامانش رو ناراحت می کنه و نمیذاره راحت کارش رو انجام بده.
یا وقتی که خواهرش داره ظرف ها رو میشوره اونقدر به ظرف ها و شیر آب دست میزنه که خواهرش از دستش خسته میشه .
اما کارهایی که حامد دوست داشت انجام بده برای اون سخت بود و به جای اینکه کمک کرده باشه زحمت بقیه رو بیشتر می کرد.
یه روز وقتی می خواستن برن مهمونی خیلی به مامانش اصرار کرد که موقع اتو کردن لباس ها کمک کنه، مامانش هم که دیگه از دست حامد خسته شده بود اتو رو داد به حامد تا بلوز خودش رو اتو کنه، اما حامد حواسش پرت شد وهم دستش سوخت و هم اینکه لباسش رو سوزوند.
حامد که دستش سوخته بود و از خراب شدن لباسش هم ناراحت بود زد زیر گریه و تازه فهمیده بود که نباید تو هر کاری دخالت کنه مخصوصا کارهایی که انجام دادنش برای اون زود و سخت بود. حامد قول داد که دیگه فقط تو کارهایی کمک کنه که میتونه انجام بده و دیگران رو با اصرارهای زیادش اذیت نکنه.